سبد خرید شما در حال حاضر خالی است!
مالیات تراکنشهای بانکی
مالیات گردش حساب، مالیات تراکنشهای بانکی
n
اگر شما هم در زمینه مالیات تراکنشهای بانکی، سؤالات و ابهاماتی دارید، در این مطلب با ما همراه باشید؛ تا به تمامی سوالات پاسخ دهیم و اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیار شما بگذاریم.
n
به سؤالات زیر دقت کنید:
n
- n
- مالیات تراکنشهای بانکی در سال ۱۴۰۳، به چه صورت است؟
- سقف گردش حساب برای مالیات چقدر است؟
- تراکنشهای بانکی معاف از مالیات، کدامند؟
- مالیات گردش حساب، به چه صورت است؟
- بخشنامه مالیات تراکنشهای بانکی سال ۱۴۰۳ کدام است؟
- و سؤالاتی در همین زمینه…
n
n
n
n
n
n
n
اگر اجازه دهید، اول به این سؤال پاسخ دهیم که: سقف گردش حساب برای مالیات چقدر است؟ یا به عبارتی، حساب یا حسابهای بانکی یک شخص به چه عددی برسد؛ سازمان امور مالیاتی، از ایشان، مالیات تراکنشهای بانکی مطالبه خواهد کرد؟
n
پاسخ به این سؤال در ۲ حالت زیر قابل بررسی است:
n
- n
- شخص، پرونده مالیاتی دارد: در این حالت، سازمان امور مالیاتی مطابق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم، به تمامی اطلاعات بانکی ایشان دسترسی دارد و هیچ محدودیتی از نظر ورود به حساب های بانکی ایشان، متصور نیست.
- شخص، پرونده مالیاتی ندارد: که این مورد به حالتهای زیر تقسیم می شود:
n
n
n
الف) مطابق جزء ۳ بند (ب) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، سازمان امور مالیاتی مجوز ورود به تمامی تراکنش های بانکی اشخاص (فارغ از میزان آن) را برای سال ۱۴۰۲ و سنوات قبل دارد.
n
ب) برای سال ۱۴۰۳، مطابق بخشنامه شماره: ۲۰۰/۹۶/۱۱۶ مورخ: ۱۳۹۶/۰۸/۲۰ چنانچه جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیۀ حساب های بانکی اشخاص حقیقی در طی یک سال شمسی، از مبلغ ۵۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال بیشتر باشد، سازمان امور مالیاتی، مجوز ورود به آن حساب ها را دارد. لازم به ذکر است، این سقف، برای اشخاص حقوقی، موضوعیت ندارد؛ یعنی: حساب های بانکی اشخاص حقوقی با هر میزانی از ورود یا خروج پول، می تواند مورد بررسی سازمان مذکور قرار گیرد.
n
بخشنامه اصلی مالیات تراکنشهای بانکی
n
۱۶ | ۹۹ | ۲۳۷–۲۲۹–۱۵۷–۹۷ | م |
n
مخاطبان اصلی/ ذینفعان | امور مالیاتی شهر و استان تهران
n ادارات کل امورمالیاتی |
|||
موضوع | نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله تراکنشهای بانکی | |||
به منظور ایجاد وحدت رویه و ساماندهی در بررسی و رسیدگی به تراکنش های بانکی مشکوک ارسالی به ادارات کل امور مالیاتی ، مقرر می دارد:
n ۱- به منظور هدایت، هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه، در هریک از ادارات کل امور مالیاتی، کمیته ویژه ای متشکل از مدیر کل امور مالیاتی(رییس کمیته)، معاون حسابرسی مالیاتی (دبیر کمیته) و سایر معاونین حسب مورد، رییس امور حسابرسی مالیاتی (مدیر حسابرسی مالیاتی) ذی ربط، نماینده دادستانی انتظامی مالیاتی، مسئول حراست اداره کل و روسای گروه حسابرسی ویژه حسب مورد تشکیل و پس از دریافت اطلاعات پولی و مالی از جمله تراکنش های بانکی از دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی، با امعان نظر به اینکه کلیه اقلام پولی وارده به حساب های بانکی مودیان مالیاتی به تنهایی دلیلی بر وجود درآمد نبوده و می بایستی در بررسی و حسابرسی مالیاتی واقعیت امر مد نظر قرار گیرد، بنابراین کمیته فوق قبل از دعوت از مودی و ورود به امر حسابرسی مالیاتی، حجم ریالی گردش حساب های بانکی واصله را با سوابق مالیاتی و حجم فعالیت های تشخیصی مودی یاسایر فعالیت های مالی اشخاص مطابقت داده و در صورتی که اکثریت اعضاء، اطلاعات تراکنش های بانکی واصله برای هر سال را با عملکرد مالی و یا مالیاتی همان سال مودی و مالیات های تشخیصی و مطالبه شده به صورت تقریبی همخوان بدانند، الزامی به حسابرسی مالیاتی اطلاعات فوق نبوده و از این حیث مالیاتی متصور نخواهد بود. در راستای این حکم صرفاً صورتجلسه ای مبنی بر عدم نیاز به صدور برگ تشخیص مالیات توسط کمیته مذکور تنظیم و از طریق اداره کل ذی ربط برای دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی ارسال می شود. لکن در صورتی که پس از بررسی های مربوطه از نظر کمیته، اطلاعات تراکنش های بانکی قابل بررسی تشخیص داده شود موضوع بررسی ها می بایست برابر سایر بندهای این بخشنامه انجام پذیرد. در اجرای این بند در صورت لزوم و بنا به تشخیص رییس یا دبیر کمیته می توان از نظرات کارشناسی گروه های تخصصی ذی ربط حسب مورد استفاده کرد. n ۲- کلیه اطلاعات مربوط به تراکنش های بانکی که قبلا از طریق دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی ارسال شده است، جهت بررسی و انطباق با داده های موجود در سامانه های اطلاعات مالیاتی مجدداً توسط دفتر مذکور پالایش، تلخیص و نتیجه اطلاعات پالایش شده حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ برای ادارات کل ذی ربط ارسال می شود.اطلاعات تراکنشهای بانکی مشکوک توسط دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی حداقل یکماه قبل از انقضای مهلت های رسیدگی (مرور زمان موضوع ماده ۱۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم) در اختیار ادارات کل امور مالیاتی قرار گیرد. در صورت دریافت اطلاعات تراکنش های بانکی از سایر مراجع، مراتب را برای ثبت و نگهداری سوابق به دفتر مذکور اعلام نمایند.بدیهی است این حکم مانع رسیدگی و حسابرسی مالیاتی اطلاعات واصله پس از مهلت مقرر (کمتر از یک ماهه فوق) توسط ادارات کل امور مالیاتی حسب مفاد این بخشنامه نخواهد بود و ادارات کل امور مالیاتی صرفاً می بایست تأخیر در ارسال را به معاونت حقوقی و فنی مالیاتی گزارش نمایند. n ۳- اطلاعات مربوط به تراکنش های بانکی که از این پس در اختیار ادارات کل امور مالیاتی قرار می گیرد، پس از طرح در کمیته موضوع بند یک این بخشنامه و در صورتی که پس از بررسی های مربوطه از نظر کمیته، اطلاعات تراکنش های بانکی قابل بررسی تشخیص داده شود، جهت رسیدگی با رعایت کامل مقررات بخشنامه در اختیار مأموران مالیاتی ذیربط قرار می گیرد.درخصوص عملکرد سال ۱۳۹۷ و سال هایی که قبلا پرونده عملکرد مؤدی موردنظر در سامانه سنیم حسابرسی شده نیز می بایست رسیدگی ها و حسابرسی ها بر اساس فرآیند های مربوط در سامانه مزبور انجام پذیرد. n ۴- چنانچه تراکنش های بانکی واصله متعلق به اشخاص حقوقی دارای پرونده یا اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) دارای یک پرونده در نظام مالیاتی باشند، بلافاصله و حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری پس از دریافت اطلاعات تراکنشهای بانکی حسب نظر کمیته موضوع بند یک فوق، در اختیار مأموران مالیاتی ذیربط قرار گیرد.بدیهی است در راستای اجرای این بند چنانچه با بررسی های بعدی مشخص شود در اجرای مقررات ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم اطلاعات تراکنش های بانکی واصله اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) مربوط به شغل یا محل دیگری است در اجرای مقررات قانونی می بایست پرونده جدیدی حسب مقررات تشکیل شود و اقدامات لازم صورت پذیرد. n ۵- چنانچه تراکنش های بانکی واصله، متعلق به شخص حقیقی بوده که دارای بیش از یک پرونده در نظام مالیاتی در یک اداره کل باشد، حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از دریافت اطلاعات تراکنش های بانکی، با دعوت کتبی از صاحب یا صاحبان حساب، کمیته موضوع بند ۱ ضمن اخذ توضیحات کتبی ایشان در ارتباط با تراکنش های بانکی واصله و ارتباط آنها با هر یک از پرونده های مالیاتی وی، نسبت به انجام تحقیقات لازم اقدام و با تنظیم فرم شماره یک پیوست که به امضای صاحب یا صاحبان حساب رسیده باشد، حسب نظر کمیته مذکور در اختیار ماموران مالیاتی ذیربط قرار گیرد. چنانچه در اجرای این بند مؤدی از امضای فرم شماره یک استنکاف نمود، یا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ دعوت نامه، به اداره امور مالیاتی مراجعه ننمود و یا به هر دلیلی امکان دسترسی به مؤدی فراهم نشد، مراتب در متن فرم شماره یک قید و به تایید کمیته خواهد رسید و سپس پرونده متشکله به ضمیمه اطلاعات تراکنش های بانکی، حسب نظر کمیته در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار گیرد.در راستای مفاد این بند در صورتی که مؤدی دارای پرونده در دو یا چند اداره کل باشد اقدامات فوق توسط اداره کلی که اطلاعات تراکنش های بانکی برای آن اداره کل ارسال شده است انجام می پذیرد. n ۶- چنانچه تراکنش های بانکی واصله، متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد پرونده در نظام مالیاتی کشور باشد، ادارات امور مالیاتی می بایست حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از دریافت اطلاعات تراکنش های بانکی، نسبت به انجام تحقیقات لازم و با دعوت از صاحب یا صاحبان حساب نسبت به تعیین موضوع فعالیت ایشان و تکمیل فرم شماره دو پیوست اقدام و مطابق دستورالعمل های مربوط نسبت به ثبت نام و تشکیل پرونده برای اشخاص مذکورحسب مورد اقدام نماید. متعاقباً تراکنش های بانکی واصله، طبق نظر کمیته در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار گیرد. در صورتی که اینگونه اشخاص در پاسخ به دعوت کتبی به عمل آمده، از مراجعه حضوری یا ارسال پاسخ کتبی خودداری نمایند، ادارات مذکور مکلفند با جمع آوری اطلاعات لازم و تنظیم فرم شماره دو پیوست، نسبت به ثبت نام و تشکیل پرونده برای این قبیل اشخاص اقدام نموده و سپس حسب نظر کمیته، اطلاعات تراکنش های بانکی را در اختیار مأموران مالیاتی ذیربط قرار دهند. n ۷- چنانچه بر اساس ادعای اشخاص حقیقی، اطلاعات تراکنش بانکی واصله این اشخاص مربوط به شخص دیگری بوده و طرف مقابل نیز کتباً این موضوع را اعلام و مدارک، مستندات و دلایلی مبنی بر رد موضوع وجود نداشته باشد، میبایست در راستای مقررات قانونی اقدامات لازم درخصوص شخص جدید انجام پذیرد. n نکات قابل توجه در رسیدگی به تراکنش های بانکی: n ۸- صرف نظر از پالایش های بعمل آمده در مراحل قبلی،گروه های رسیدگی موظف اند در رسیدگی های خود مبتنی بر قضاوت های حرفه ای و با استفاده از شواهد کافی و قابل اطمینان از جمله اقرار کتبی مؤدی، اخذ تأییدیه از طرف حساب و ردیابی تراکنش ها، سابقه مؤدی، جستجو در کلیه سامانه های اطلاعاتی در دسترس و مطابقت آنها، تجزیه و تحلیل اطلاعات و استفاده از سایر تکنیک های حسابرسی که در گزارش خود مستند می نمایند نسبت به طبقه بندی تراکنش های بانکی واصله به شرح زیر اقدام نمایند. در اجرای این بند تطبیق نظیر به نظیر تراکنش ها با موارد ذیل موضوعیت نداشته و صرفاً تطبیق کلی مبالغ کفایت دارد.الف- تراکنش های بانکی که اساساً ماهیت درآمدی برای صاحب حساب ندارند از قبیل:–تراکنشهای بانکی مربوط به اعضای هیأت مدیره و سهامداران اشخاص حقوقی با تأیید شخص حقوقی مورد نظر–دریافتی و پرداختی مرتبط به حق شارژ–دریافتی و پرداختی به حساب بستگان (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود)–تسهیلات بانکی دریافتی–انتقالی بین حسابهای شخص–انتقال بین حسابهای شرکا در مشاغل مشارکتی– تنخواه های واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما با تأیید کارفرمای ذی ربط.–دریافت ها و پرداخت های سهامداران و اعضای هیأت مدیره اشخاص حقوقی که طرف مقابل آن در دفاتر شخص حقوقی در حسابهای دریافتنی و پرداختنی ( جاری شرکا) منظور شده است.–قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی– وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت–انتقالی بین حساب های بانکی اشخاص در صورتی که مربوط به درآمد نباشد–مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به عنوان واسط باتوجه به فضای کسب و کار اشخاص حقیقی (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود)ب- تراکنش های بانکی که ماهیت درآمدی دارند لیکن با رعایت مقررات از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات مقطوع یا نرخ صفر و یا مالیات آن کسر در منبع بوده باشد.در راستای اجرای این بند صرف عدم همخوانی ریال به ریال مبالغ نمی تواند مبنای عدم پذیرش اظهارات مکتوب مؤدی درخصوص فعالیت های مذکور باشد.پ- تراکنش های بانکی که ماهیت درآمدی دارند، لیکن قبلاً در محاسبه مالیات منظور شده است.ت- تراکنش های بانکی که در طبقات الف ، ب و پ فوق قرار نمی گیرند، حسب سایر بندهای این بخشنامه رسیدگی گردد. n ۹- با توجه به احتمال عدم مستند سازی برخی از تراکنش بانکی در سنوات قبل از سال ۱۳۹۵ برای اشخاص حقیقی و به منظور تسهیل در فرایند گزارشگری مالیاتی این گونه مؤدیان مادامی که اسناد و مدارک مثبته ای دال بر کسب درآمد از بابت تراکنش های کمتر از مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال (به استثنای تراکنش های واریزی از طریق (pos) یا درگاه الکترونیکی پرداخت) در دسترس نباشد، این تراکنش ها در محاسبه درآمد مشمول مالیات و مالیات منظور نخواهد شد.بدیهی است در بررسی تراکنش های واریزی از طریق (pos) یا درگاه الکترونیکی پرداخت نیز می بایست ماهیت فعالیتهای حوزه کسب و کار از جمله دریافت و پرداخت هایی که صرفاً برای دریافت وجه نقد و بدون ماهیت درآمدی انجام شده، مدنظر باشد. n ۱۰- از حدس و گمان تعیین شغل مؤدی بدون وجود مستندات پرهیز شود و در موارد ابهام در خصوص موضوع فعالیت مؤدی برای راستی آزمایی و به منظور تشخیص صحیح نوع فعالیت، گروه رسیدگی موظف است علاوه بر استفاده از شواهد و قرائن در تشخیص نوع فعالیت مؤدی، نمونه ای از تراکنش های بانکی را از طریق رد یابی و حتی المقدور انطباق با طرف حساب آن رهگیری و مستند سازی نمایند. n سایر نکات قابل توجه در رسیدگی به تراکنش های بانکی: n ۱۱- با توجه به اینکه اطلاعات واصله مربوط به تراکنش های بانکی در قالب اطلاعات پولی بوده و این امر می تواند مؤید وجود فعالیت مالی باشد، لکن لزوماً میزان فعالیت های مالی با فعالیت های پولی مؤدیان یکسان نمیباشد، بنابراین میبایست در نظر داشت که کلیه اقلام وارده به حسابهای بانکی مؤدیان دلیلی بر وجود درآمد نبوده و این امر میبایست با توجه به ماهیت فعالیت مؤدیان و واقعیت امر مد نظر گروه رسیدگی قرار گیرد. n ۱۲- چنانچه به هر نحو تراکنش های بانکی ارسالی در حسابرسیهای قبلی در اختیار ادارات امور مالیاتی قرار گرفته باشد اعم از اینکه شماره حساب های مربوطه در صورت مجلس های موضوع مواد ۹۷ و ۲۲۹ قانون مالیات های مستقیم درج شده یا در رسیدگی های قبلی اسناد و مدارک آن توسط مؤدی ارائه شده یا گردش حسابهای بانکی در دفاتر قانونی مؤدی ثبت شده باشد و همچنین در مواردی که ادارات امور مالیاتی در رسیدگی های قبلی از گردش حساب های مربوط اطلاع داشته باشند، حسابرسی مجدد تراکنش ها و یا حساب های بانکی مذکور موضوعیت نخواهد داشت. n ۱۳- در صورتی که بخشی از اطلاعات ومدارک واصله یا بدست آمده مورد ابهام در پذیرش آنها از سوی گروه رسیدگی قرارگیرد اتخاذ تصمیم درقبول یا رد مدارک به کمیته موضوع بند یک این بخشنامه واگذار می شود و نظر کمیته ملاک عمل گروه رسیدگی خواهد بود. n ۱۴- گروه رسیدگی کننده به اطلاعات تراکنش های بانکی واصله، علاوه بر رسیدگی در چارچوب قانون مالیاتهای مستقیم و مطالبه مالیات و جرایم متعلقه، موظفند با رعایت فراخوان های ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و در چارچوب قانون مالیات بر ارزش افزوده، به صورت همزمان رسیدگی های لازم را به عمل آورده و حسب مورد برابر مقررات نسبت به مطالبه مالیات و عوارض متعلقه نیز اقدام نمایند. n ۱۵- درصورتی که اشخاص حقیقی هیچگونه اطلاعاتی اعم از مستند و یا دلایل و قرائن، نسبت به حساب های بانکی در اختیار گروه رسیدگی قرار ندهند، گروه رسیدگی ضمن انجام اقدامات در قالب دستورالعمل کشف معاملات و عملیات مشکوک و شیوه گزارش دهی در سازمان امور مالیاتی می بایست حسب مقررات ماده ۹۳ قانون مالیاتهای مستقیم در قالب « اشتغال به مشاغل یا عناوین دیگر غیر از موارد مذکور در سایر فصل های این قانون » نسبت به مطالبه مالیات متعلقه و جرایم مربوطه اقدام نماید. n ۱۶- برای عملکرد سال ۱۳۹۷ و قبل از آن در صورتی که با بررسی تراکنش های بانکی واصله با رعایت مفاد این بخشنامه، درآمد کتمان شده ای برای مودی متصور باشد، برای تعیین درآمد مشمول مالیات از ضرایب مالیاتی متناسب با فعالیت مؤدی و مرتبط به سال مالیاتی مربوط مندرج در دفترچه ضرایب مالیاتی موضوع ماده (۱۵۴) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ آن استفاده شود. بدیهی است در صورتی که برای تعیین درآمد مشمول مذکور در دفترچه ضرایب سال عملکرد مربوط ضریبی تعیین نشده باشد از طریق تبصره (۳) ماده (۱۵۴) قانون مذکور اقدام لازم صورت پذیرد. در اجرای مقررات این بند جریمه موضوع ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم از درآمدهای کتمان شده حسب مقررات قابل مطالبه می باشد. n ۱۷- در راستای سیاست های اصولی سازمان مبنی بر تعامل با مودیان مالیاتی و رعایت اصل اعتماد به منظور ارتقای فرهنگ خود اظهاری مالیاتی و با توجه به اینکه اطلاعات حساب های بانکی فی نفسه مؤید در آمد اشخاص نمی باشد، کلیه ادارات امور مالیاتی در فرآیند حسابرسی مالیاتی تراکنش های بانکی مشکوک برای جمع آوری اسناد و مدارک و ارائه توضیحات لازم توسط مودیان مالیاتی، مهلت کافی و مورد نیاز را در نظر بگیرند. بدیهی است در اجرای مفاد این بند یکی از مهمترین اسناد و مدارک برای تعیین درآمد مشمول مالیات، اظهارات مکتوب مؤدیان در خصوص تراکنش های بانکی می باشد. بنابراین در مواردی که مؤدی در اظهار مکتوب خود ماهیت هر یک از تراکنش های بانکی سال ۱۳۹۷ و قبل از آن را اعلام نماید، در صورتی که اسناد و مدارک مثبته ای دال بر خلاف اظهارات مؤدی بدست نیاید، ملاک و مبنای رسیدگی ادارات امور مالیاتی قرار می گیرد. چنانچه متعاقباً اسناد و مدارک مثبته ای دال بر فعالیتهای اقتصادی مؤدی که بر خلاف اظهارات وی می باشد ، بدست آید و این اسناد و مدارک ملاک مطالبه مالیات و جرائم متعلقه با رعایت مقررات قرار گیرد، با عنایت به مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم جرائم مالیاتی آن قابل بخشودگی نیست. n ۱۸- در اجرای مقررات ماده ۲۳۷ قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ و اصلاحیه های بعدی، ادارات امور مالیاتی موظفند در صورت استعلام مؤدی در خصوص نحوه تشخیص یا محاسبه مالیات، تصویر گزارش نهایی و جزییات گزارشی که مبنای صدور برگ تشخیص قرار گرفته است را به مؤدی تسلیم نماید و هرگونه توضیحی در این خصوص بخواهد به او بدهند. همچنین با اتخاذ ملاک از مقررات مذکور در این بند، ادارات امور مالیاتی مکلفند در صورت درخواست کتبی مؤدی، لوح فشرده یا تصویر تراکنش های بانکی مبنای محاسبه را به وی تحویل دهند. عدم رعایت مفاد این بند به منزله عدم رعایت موازین و نقض قوانین و مقررات بوده و تخلف اداری محسوب می شود. n ۱۹- در مواردی که شخص حقیقی یا حقوقی صاحب حساب مدعی است وجوه واریزی به حساب وی مربوط به شخص یا اشخاص دیگری بوده که وی به عنوان حق العمل کار یا کارگزار یا نماینده برای آنها فعالیت می نموده است با امعان نظر به مقررات ماده ۳۵۷ قانون تجارت و در صورت معرفی صاحبان اصلی کالا و احراز این امر توسط مأموران رسیدگی کننده، محاسبه درآمد مشمول مالیات برای صاحب حساب (حق العمل کار ، کارگزار یا نماینده) صرفاً بر مبنای مبلغ حق العمل دریافتی انجام گیرد. در این راستا اطلاعات مربوط به تراکنش های مذکور حسب دستور مدیرکل امور مالیاتی جهت رسیدگی به درآمد مشمول مالیات صاحب کالا ( آمر) در اختیار ماموران مالیاتی ذیربط یا در صورت عدم ارتباط با اداره کل دریافت کننده تراکنش ها، به اداره کل ذبربط ارسال و مراتب به دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اعلام گردد. باید توجه داشت در بسیاری از کسب و کارها از جمله مشاوران املاک، نمایشگاه های اتومبیل و فعالیت های دلالی و حق العمل کاری امکان دارد بسیاری از واریزی های بانکی مربوط به طرفین معامله و فعالیت های کسب و کار مودی باشد که این مورد باید در حسابرسی مورد توجه قرار گیرد. n ۲۰- اداره کل امور مالیاتی ذیصلاح برای رسیدگی به تراکنش های بانکی ارسالی مودیان فاقد پرونده و سابقه مالیاتی، اداره کل امور مالیاتی محل اشتغال صاحب حساب (در صورت داشتن محل فعالیت) یا اداره کل امور مالیاتی محل سکونت صاحب حساب خواهد بود. در این گونه موارد و همچنین در مواردی که مؤدی در ادارات کل امور مالیاتی دارای پرونده باشد و بین ادارات کل امور مالیاتی از حیث تعیین اداره کل امور مالیاتی ذی صلاح اختلاف باشد، معاونت درآمدهای مالیاتی به عنوان مرجع تعیین اداره کل امور مالیاتی ذیصلاح اقدام خواهد نمود. n ۲۱- رعایت کامل مفاد قانون مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده و بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره در رسیدگی مالیاتی برای مأموران مالیاتی و مراجع دادرسی مالیاتی در اجرای این بخشنامه مورد تأکید می باشد.همچنین گزارش رسیدگی در اجرای این بخشنامه تحت نظارت مستقیم، مستمر و دقیق کمیته موضوع بند یک فوق تنظیم گردد. n ۲۲- معاونت فناوری های مالیاتی موظف است حسب درخواست معاونت حقوقی و فنی مالیاتی، ترتیبات لازم برای نظارت و پیگیری نتیجه اقدامات ادارات کل امور مالیاتی در رسیدگی به تراکنش های بانکی در اجرای این بخشنامه را بصورت سیستمی فراهم نماید. n ۲۳- این بخشنامه جایگزین دستورالعمل های شماره ۲۰۰/۹۶/۵۰۵مورخ ۱۳۹۶/۰۲/۲۴ و شماره ۲۰۰/۹۶/۵۲۵ مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ گردیده و مفاد آن در خصوص کلیه پرونده های تراکنش های بانکی مطرح در مراحل رسیدگی و دادرسی مالیاتی جاری است. n ۲۴- مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه با مدیران کل امور مالیاتی ذی ربط بوده و دادستانی انتظامی مالیاتی و دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی بر اجرای آن نظارت خواهند داشت.امید علی پارسارئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور |
||||
تاریخ اجرا:
n مطابق بخشنامه |
مدت اجرا:
n – |
مرجع ناظر:
n دادستانی انتظامی مالیاتی |
نحوه ابلاغ:
n فیزیکی/سیستمی |
n
بخشنامه مکمل بخشنامه اصلی
n
۵۵۴۹ | ۲۰۰ | ۲۳۷-۲۲۹-۱۵۷-۹۷ | م |
n
مخاطبان اصلی/ ذینفعان | امور مالیاتی شهر و استان تهران
n ادارات کل امورمالیاتی |
|||
موضوع | نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله تراکنشهای بانکی | |||
n
پیرو بخشنامه شماره ۱۶/۹۹/۲۰۰ مورخ ۱۳۹۹/۰۱/۳۱ و اصلاحات بعدی آن در ارتباط با نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله تراکنش های بانکی، با توجه به آرای متعدد صادره از سوی شعب دیوان عدالت اداری و همچنین شعب شورای عالی مالیاتی در نقض آرای هیاتهای حل اختلاف مالیاتی و با توجه به نارضایتیهای ایجاد شده در نحوه عملکرد ادارات امور مالیاتی در رسیدگی به تراکنشهای بانکی به ویژه بند (۱۸) آن، موارد زیر در رسیدگی به تراکنشهای بانکی لغایت عملکرد سال ۱۳۹۹ توسط ادارات امور مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی مورد تاکید قرار میگیرد: n ۱- همانطور که در بخشنامه مذکور و سایر مکاتبات سازمان تأکید شده است، اطلاعات حساب های بانکی فی نفسه، مؤید درآمد اشخاص نمی باشد، مگر اینکه طبق رسیدگیهای انجام شده و اسناد، مدارک، شواهد و قرائن مثبته درآمدی بودن آن احراز گردد. بنابراین در مواردی که در رسیدگی ادارات امور مالیاتی اسناد، مدارک، شواهد و قرائن مثبته ای دال بر درآمدی بودن آن بدست نیاید، ادارات امور مالیاتی به صرف تراکنش بانکی مجاز به اعمال ضریب یا نسبت سود فعالیت و مطالبه مالیات از این بابت نمی باشند. در صورتی که قبلاً بدون توجه به این امر نسبت به مطالبه مالیات اقدام شده است، مراتب در رسیدگی مجدد در اجرای ماده ۲۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم و یا مراجع حل اختلاف مالیاتی حسب مورد بشرح فوق مورد رسیدگی قرار گیرد. n ۲- در مواردی که پیش از این بدون رعایت شرایط بند (۱) نسبت به مطالبه مالیات اقدام و مالیات متعلقه به قطعیت رسیده است، قطعیت مالیات دلیلی بر تلقی درآمدی بودن تراکنش بانکی مذکور نبوده و در این صورت ادارات امور مالیاتی مجاز به مطالبه مالیات بر ارزش افزوده و جریمه موضوع ماده ۱۹۲ (کتمان درآمد) از این بابت نخواهند بود مگر اینکه طبق اسناد، مدارک، شواهد و قرائن مثبته درآمدی بودن آن احراز گردد. n ۳- در مواردی که در اجرای ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به صدور برگ تشخیص مالیات بر اساس اظهارنامه برآوردی (اعم از سیستمی یا رسیدگی توسط اداره امور مالیاتی) و بدون رعایت بند (۱) اقدام شده است، ادارات امور مالیاتی پس از دریافت اعتراض مودی به همراه اظهارنامه مالیاتی، مطابق مفاد این بخشنامه اقدام نمایند. n ۱- با توجه به مقررات بند (م) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، مفاد این بخشنامه در خصوص واریزی به حسابهای بانکی از طریق ابزار پرداخت های بانکی از جمله دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، جاری نبوده و در اینگونه موارد اثبات غیر درآمدی بودن آن با مؤدی می باشد. n توضیح: این بند به موجب دادنامه شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۰۷۷ و ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۰۷۸ مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۲۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از تاریخ تصویب ابطال گردید. دادنامه یاد شده به موجب بخشنامه شماره ۲۱۰/۲۲۷۴۵/ص مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ ارسال گردیده است. n ۵- کلیه بخشنامه ها و دستورالعملهای مغایر با موارد مذکور لغو می گردد. n داود منظور n رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور |
||||
تاریخ اجرا:
n مطابق بخشنامه |
مدت اجرا:
n – |
مرجع ناظر:
n دادستانی انتظامی مالیاتی |
نحوه ابلاغ:
n فیزیکی/سیستمی |
n
n
نحوه محاسبه مالیات در سال ۱۴۰۳:
n
حال که قوانین و مقررات مالیاتی مربوط به تراکنشهای بانکی را متوجه شدیم، باید نحوه محاسبه مالیات آن را نیز یاد بگیریم:
n
فرض کنید مجموع واریزی های بانکی شخصی در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان است. در این سال، پرونده مالیاتی نیز ندارد. بانک مرکزی، اطلاعات حساب های بانکی ایشان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می دهد. مأمور مالیاتی مربوطه، طی تماس تلفنی از صاحب حساب می خواهد جهت ادای توضیحات، به آن اداره مراجعه کند. شخص پس از مراجعه، ادعا میکند که یک پیج اینستاگرامی فروش روسری، شال و مقنعه زنانه (تولید داخل کشور) دارد.
n
n
مأمور مالیاتی چند روزی را به وی فرصت می دهد تا مشخص کند که واریزی ها، بابت چه مواردی بوده؟ (مثلاً: فروش ملک، ماشین و…) صاحب حساب هیچگونه اسناد و مدارکی دال بر درآمدی نبودنِ واریزی ها، به مأمور مالیاتی ارائه نمی کند. مأمور مالیاتی ابتدا به سراغ دفترچه ضرایب مالیاتی می رود تا اصطلاحاً اینتاکد شغل ایشان را ببینید.
n
n
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، ضریب مالیاتی ایشان، ۱۲% است. یعنی از نظر سازمان امور مالیاتی، سود ایشان، ۱۲% است. در ابتدا، ۱۰ میلیارد تومان را در ۱۲% ضرب میکند که به سود برسد:
n
۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰*۱۲% = 1/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰
n
حال که سود مشخص شد، باید در نرخ مالیات اشخاص حقیقی ضرب کند. (نرخ مندرج در ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم)
n
۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰*۱۵% = 30/۰۰۰/۰۰۰
n
۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰*۲۰% = 40/۰۰۰/۰۰۰
n
۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰*۲۵% = 200/۰۰۰/۰۰۰
n
جمع: ۲۷۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
n
پس مالیات ایشان با فرض ۱۰ میلیارد واریزی و اینتاکد ۱۲% معادل: ۲۷۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان است.
n
البته ذکر این نکته ضروری است که این مبلغ، اصل مالیات عملکرد است و جرائمی نیز به آن تعلق میگیرد. مثلاً: جریمه عدم تسلیم اظهارنامه، معادل ۳۰% مالیات است که غیرقابلبخشودگی میباشد. یعنی:
n
۲۷۰/۰۰۰/۰۰۰*۳۰% = 81/۰۰۰/۰۰۰
n
n
n
پادکست مالیات تراکنشهای بانکی
n
n
n
n
n
نوشته مالیات تراکنشهای بانکی اولین بار در آقای مالیات. پدیدار شد.
n
دیدگاهتان را بنویسید